Štvrťročný prehlaď o trhu s pneumatikami Q3 2024

Objem náhradných pneumatík v tretom štvrťroku vzrástol, deväťmesační výsledky sú zmiešané.

Európska asociácie výrobcov pneumatík a gumy (ETRMA) zverejnila údaje o predaji náhradných pneumatík ich členov za tretí štvrťrok a prvých deväť mesiacov roku 2024.

Adam McCarthy generálny tajomník ETRMA, uviedol: „Počínajúc nízkou úrovňou na začiatku, vývoj objemov v prvých troch štvrťrokoch roku 2024 sa v spotrebiteľskom segmentu zlepšuje, najmä vďaka celoročným pneumatikám, ale v segmentu nákladných vozidiel je stále negatívny. V rovnakom období roku 2023 (oproti roku 2022) poklesli objemy o 8% u pneumatík pre spotrebiteľov a o 17% u pneumatík pre nákladná vozidla.

Jak v segmentu pneumatík pre spotrebiteľov, tak v segmentu nákladných vozidiel sme stále ďaleko od objemov pred pandémií: pokles o 6%, resp. o 11% v YTD porovnanie so septembrom 2019.

V tisícoch

2. štvrťrok Zmena

2023
3. štvrťrok

2024
3. štvrťrok

3. štvrťrok Zmena

2023
9 mesiacov

2024
9 mesiacov

9 mesiacov Zmena

Spotrebiteľské

4 %

55 345

57 854

5 %

161 582

166 708

3 %

~ Letné pre vozidla

1 %

2 %

-3 %

~ Celoročné pre vozidla

19 %

13 %

15 %

~ Zimné pre vozidla

3 %

0 %

2 %

Pro nákladné vozidla a autobusy

-1 %

3 043

3 112

2 %

8 626

8 414

-2 %

Poľnohospodárske

6 %

153

161

5 %

546

563

3 %

Pro motocykli a skútri

7 %

1 640

1 849

13 %

7 680

7 876

3 %

Predaj poľnohospodárskych pneumatík je podporené dažďovým počasím. Vývoj v 3. štvrťroku 2024 je v porovnaním s 3. štvrťrokom 2023 vo všetkých produktových radách pozitívny, a to najmä vďaka slabým výsledku v 3. štvrťroku 2023. “

Sú možné odchýlky oproti pred tím uverejneným údajom v dôsledku pravidelnej korekcie údajov.

Spotrebitelia = osobné vozidlo, SUV a ľahké úžitkové vozidlo

Zdroj EUROPOOL ETRMA

O ETRMA

Európska asociácia výrobcov pneumatík a gumy (ETRMA) zastupuje takmer 4 400 spoločností v ÉU, ktoré priamo zamestnávajú okolo 350 000 ľudí. Celosvetové tržby 13 korporátných členov ETRMA predstavujú 70 % celkových svetových tržieb a 7 z 10 svetových lídrov v tomto odvetví je členy ETRMA. V rámci EÚ a kandidátskych krajín máme silnú výrobnú a výskumnú základňu s viac než 80 závodmi na výrobu pneumatík a 17 výskumnými a vývojovými strediskami.

Pre viac informácii prosím kontaktujte communication@etrma.org

EÚ27+VB dovoz pneumatík

* Údaje nezhrnujú dovoz zo Srbska a Turecka. Ďalšie informácie víz poznámka 1 v odkazoch na strane 4

Celkový dovoz pneumatík pre osobné automobile a ľahká nakladá vozidla v januáru – augustu 2024 vzrastal o 10%

Dovoz pneumatík pre osobné automobile a ľahká nákladná vozidla do Európy (EU27+VB) sa za prvých osem mesiacu roku 2024 zvýšil o 10 %. Teraz je o 18 % vyšší než v stojnom období roku 2019, takže pred dopadom pandémie: to predstavuje dodatočný objem takmer 16 miliónov kusov.

Dovoz týchto pneumatík z Číny vzrástol rýchlo, medziročne o 11 %, ale oproti roku 2019 o viac než 40 % (viac než 20 miliónov kusov naviac). Tieto pneumatiky čiastočne nahradzujú dovoz z Ruska (6 mil. kusov v obdobie január až august 2019). V roku 2024 sa darilo dovozu z Kórei , ktorý oproti roku 2023 vzrástol o 25 %. Indie sa v rebríčku rýchlo posunula hore a z nízkeho základu sa dovoz od roku 2019 viac než strojnásobil: v roku 2024 vzrástol o ďalších 22 %. Japonsko a Thajsko medzitým zaznamenali ďalší pokles svojho podielu na dovozu pneumatík pre osobné automobile a ľahká nákladná vozidla.

Dovoz pneumatík pre nákladné automobile a autobusy sa medziročne znížil: Vietnam a Čína zvýšili svoje podiely.

V prvých ôsmi mesiacov roku 2024 poklesol dovoz pneumatík pre nákladná vozidla a autobusy (EU27 + VB) z krajín mimo Európu o 5 %, je však stále o 11 % vyšší než v stojnom obdobie roku 2019.

Z analýzy údajov o dovozu prevedené spoločností Astutus Research vyplýva, že Vietnam pokračuje v dramatickom vzostupu v rebríčku dovozcu. Objemy z tejto krajiny sa v tomto roku zvýšili o takmer 20 % a teraz je druhým najväčším zdrojom, čím sa dostáva pred Čínu. Pro zrovnaní, v roku 2017 činil podiel Číny viac než 70 %, než prudko klesol po zavedení ceľ zo strany Európske únie: v roku 2024 získala časť podielu späť. Thajsko zostáva hlavným dovozcom, aj keď v roku 2024 vedľa Kórei a Japonska svoj podiel stratilo. Egypt sa teraz posunul pred Kóreu na štvrté miesto.

Výrazne nižší počet nových registrácií od roku 2020 bol sprevádzaný znížením čistého počtu vyradených vozidiel (odráža šrotovné, čistý dovoz a vývoz ojazdených vozidiel a čistú zmenu počtu neaktívnych vozidiel). V dôsledku toho aktívny vozový park v Európe naďalej starne a rastie, aj keď pomalšie než v predchádzajúcom období. V roku 2020 došlo k nárastu o 1 %, tj. o 3 milióny kusov, zatiaľ čo v predchádzajúcich piatich rokoch bol nárast približne 2 % (5 až 7 miliónov kusov) ročne. V roku 2024 sa predpokladá nárast o 4 milióny kusov (o niečo viac ako 1 %).

Rýchlejší rast vozového parku ľahkých úžitkových vozidiel čiastočne odráža rast elektronického obchodu a nárast doručení „poslednej míle“ spojených s nakupovaním cez internet.

Víz poznámka 2 v odkazoch na strane 4

Vozový park autobusov a autokarov je stabilní: najrýchlejší rast vo vozovom parku nákladných vozidiel v strednej Európe

Víz poznámka 3 v odkazoch na strane 4

Aj keď európsky vozový park ťažkých úžitkových vozidiel vykazuje v poslednom desaťročí rast, ten sa týkal najmä vozového parku nákladných vozidiel v strednej Európe.

Európsky park autobusov a autokarov behom pandémie poklesol, pretože vozidla bola vyradené z prevádzky v dôsledku veľmi prudkého poklesu počtu cestujúcich. Hoci sa počet cestujúcich čiastočne zvýšil, pokles dochádzania znamená, že vozový park zostáva pod úrovňou pandémie. Avšak registrácie nových autobusov sa v rokoch 2023 až 2024 medziročne prudko zvýšili (YTD) , čo odráža investície do modernizácie vozového parku a podporuje odklon od cestovania osobnými automobilmi. Pokiaľ ide o vozové parky nákladných vozidiel, pomalý prechod na ťažšie vozidlá s  väčšou priemernou kapacitou a efektívnejšie využívanie (lepšie plánovaní tras, menej jázd naprázdno) bude naďalej obmedzovať nárast počtu vozidiel. Došlo k jasnému posunu smerom k dopravcom so sídlom v strednej Európe, ktorí „vyvážajú“ svoje služby do celého regiónu, čo viedlo k prudkému posunu rastu vozového parku smerom na východ.

Eklektická vozidla v Európe

Významné regionálni rozdiely v prenikaní batériových elektrických vozidiel (BEV) do vozového parku

Voľba pneumatík je pre elektromobily dôležitá, pretože akcelerácia, brzdenie a hmotnostné obmedzení sú oveľa vyšší než pre vozidlá so spaľovacím pohonom. Pre výmenu sa preto dôrazne odporúčajú výrobky schválené výrobcom.

Aj keď sa podľa údajov spoločnosti Astutus Research medzi rokmi 2018 a 2023 zvýšil počet elektromobilov v Európe takmer desaťnásobne, 6 miliónov čisto batériových elektromobilov (BEV) stále predstavuje len niečo malo pres 2 % počtu automobilov. Existujú však značné národné a regionálne rozdiely.

Nórsko je jasnou výnimkou, kde BEV ku konci roka 2023 tvorili 24 % vozového parku automobilov ( a v septembri 2024 viac ako štvrťročný podiel). Od začiatku roka 2025 bude v krajine zakázan predaj nových benzínových a naftových automobilov. Vo zvyšku severského regiónu podiel BEV prudko vzrástol a teraz presahuje 5 %. Je to dvojnásobok podielu vo zvyšku západnej Európy. Aj tu je výrazný rozdiel medzi severozápadným regiónom ( necelé 3 %) a južnými trhmi (0,6 %). V južnej Európe, rovnako ako v strednej Európe (0,4 %), odráža obmedzený podiel nízku penetráciu predaja nových automobilov a vek vozového parku.

Odkazy

  1. 1) Dovoz sa vzťahuje na celkový objem (v kusoch) dovezený do EÚ27 a Spojeného kráľovstva z krajín mimo „“širšiu Európu„“. Pre účely tejto analýzy sú vylúčené dovozy zo Srbska a Turecka.
  2. Pneumatiky pre osobné automobily a ľahké nákladné vozidlá = súčet kódov HS 40111000 a 40112010; nákladné a autobusové pneumatiky – kód HS 40112090
  3. 2) Údaje sa vzťahujú na osobné a ľahké úžitkové vozidlá s celkovou hmotnosťou do 3,5 tony. Pokrytie krajín sa vzťahuje na Európsku úniu a Spojené kráľovstvo, Švajčiarsko a Nórsko, ale nezahŕňa Bulharsko, Cyprus a Maltu.
  4. 3) Údaje pre vozový park sa týkajú ťažkých úžitkových vozidiel s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony. Údaje pokrývajú Európsku úniu (okrem Bulharska, Cypru a Malty) a Spojené kráľovstvo, Švajčiarsko a Nórsko.
  5. 4) Údaje sa týkajú osobných automobilov a SUV, ale nezahŕňajú ľahké úžitkové vozidlá. Údaje sa týkajú Európskej únie ( s výnimkou Bulharska, Cypru a Malty) a Spojeného kráľovstva, Švajčiarska a Nórska.

O Astutus Research

Túto štvrťročnú správu pripravila pre ETRMA Astutus Research, nezávislý poskytovateľ trhových analýz zameraných na pneumatikársky priemysel, mobilitu (používanie pneumatík) a recykláciu a spracovanie pneumatík.

Pre viac informácií kontaktujte info@astutusreasearch.com alebo navštívte www.astutusresearch.com.